EKSKLUSIVT INK WORLD INTERVIEW MED GARY SEWARD FRA PULSE ROLL LABEL PRODUCTS

ff

Pulse Roll Label Products fejrede i 2021 sit 20-års jubilæum og ser frem mod en succesfuld, bæredygtig fremtid.

Den britiske specialist i narrow web-farver, Pulse Roll Label Products Ltd, kunne i 2021 fejre 20 år i branchen. Virksomheden er stolt af at være innovativ, så den kan imødekomme flexotrykkeriernes behov ved at tilbyde unikke løsninger, der forenkler trykprocessen, sparer tid og reducerer spild.

Gary Seward, Administrerende Direktør for Pulse Roll Label Products, talte for nylig med Ink World om virksomhedens fortid, nutid og fremtid.

Ink World: Hvad er historien bag Pulse Roll Label Products og selskabets forretningsområde?

Gary Seward: Vores historie begyndte den 30. maj 2001, da Dave Whelan og jeg grundlagde Pulse Roll Label Products. Vi ønskede at gøre en forskel. Kun ved at tilbyde noget unikt kunne vi få en plads på et meget modent marked.

Vi fokuserede 100% på at identificere og tilfredsstille vores kunders behov og forventninger ved at investere i en overlegen produktudvikling og levere en enestående service. Vi havde begge en stærk baggrund i trykfarveindustrien, så vi var overbeviste om, at der var plads på markedet til en ny leverandør af narrow web-farver, som virkelig tog sig af sig af sine kunder. Og således blev Pulse Roll Label Products skabt.

Vi startede på et lille kontor med base i det sydvestlige England, hvor vi besøgte kunder om morgenen og bagefter kørte direkte til kontoret for at producere dagens ordrer. Forretningen voksede støt, og efter to år udvidede vi teamet og flyttede til en større lokalitet i Bristol i 2006. Dave emigrerede til Canada og efterlod mig ved roret.

Efterhånden som vores forretning i UK voksede, og vores omdømme spredtes, voksede også vores internationale forretning. Vi etablerede nye partnerskaber på eksportmarkederne, og i 2012 gjorde den fortsatte vækst på både de britiske og oversøiske markeder, at vi måtte flytte til et meget større produktionsanlæg i det nordlige Bristol, hvor vi stadig holder til. Vi vokser år for år, hvilket har gjort os til en vigtig spiller på det britiske marked for narrow web-farve, mens vi har videreudviklet vores fodaftryk på vigtige internationale markeder, der betjener den globale etiket- og emballageindustri.

Ink World: Hvilke store markeder fokuserer Pulse Roll Label Products på?

Gary Seward: Lige fra starten fokuserede vi på at levere til narrow web-markedet, og den strategi opretholder vi. Det har gjort os i stand til virkelig at forstå vores kunders behov.

Den globale narrow web-sektor har udviklet sig drastisk i de sidste to årtier, og vi er fulgt med. Vi søger konstant at udvikle nye produkter og tilbyde løsninger, der imødekommer de skiftende behov, hvad enten det er til konventionel UV-tryk eller til digitale applikationer. Vi sigter efter at finde løsninger, som vores kunder endnu ikke er klar over, at de har brug for!

I dag leverer vi farve og lak, der anvendes på etiketter og emballager til fødevarer, drikkevarer, farmaceutiske produkter, kosmetik, sundhedspleje, industri, husholdningsprodukter m.m. Vi leverer direkte til trykkerierne i Storbritannien og – via vores stærke internationale partnerskabsnetværk – til trykkerier i Europa, Mellemøsten og Afrika, Asien og Australien.

Ink World: Hvad har været nøglen til Pulse Roll Label Products’ succes gennem årene?

Gary Seward: Jeg tror, at vores største styrke er, at vi virkelig forstår narrow web-markedet. Jeg startede i branchen i begyndelsen af 90’erne, da de fleste labels blev trykt enten vandbaseret, i solventbaseret flexo eller i UV-bogtryk. Jeg fremstillede min første UV-flexofarve 1992, da ingen havde hørt om UV-flexo; så at have været med fra UV-flexos spæde start sætter os i en unik position, hvor vi fuldt ud forstår processen og dens begrænsninger, som vi konstant udfordrer.

Vi tror på, at alt kan forbedres. Den smarte ting er at forstå, hvad man kan gøre med en farveformulering… Vores drivkraft er innovation, og vores vilje til at skubbe grænser har været nøglen til vores succes – og er fortsat en del af vores overbevisning. Kundeservice, teknisk support og konstante forbedringer er kernen i vores forretning. Og vi fokuserer vores indsats på områder, der gør en kæmpe forskel for vores kunder.

Partnerskab er nøglen, og vi ville ikke være her i dag uden et godt team og de stærke relationer, vi har opbygget gennem de sidste 20 år med vores kunder, distributører, leverandører og andre kolleger og partnere i branchen.

Ink World: Hvad har været nogle af de vigtigste højdepunkter for virksomheden, såsom at modtage The Queen’s Award?

Gary Seward: At vinde The Queen’s Award for international handel og møde Hendes Majestæt Dronningen og HKH Prins Philip, Hertugen af Edinburgh i 2015, var naturligvis et stolt og prestigefyldt øjeblik, der cementerede vores succes med at udvikle en international forretning!

Men de vigtigste højdepunkter har jo nok været der, hvor vi har udviklet succesfulde produkter, der har vist sig at blive unikke for det globale narrow web-marked.

På grund af de mange forskellige farverrecepter, som kunden har opbygget gennem årene, er det oftest meget svært og kompliceret at få en kunde til at skifte farveleverandør. Det skyldes svingende farvestyrke og mange spotfarver. Så vi rev den gamle manual i stykker og startede helt fra bunden med at udvikle et helt unikt system.

Vi er den første og eneste farveleverandør, der har regnet ud, at for at levere ægte konsistens, repetérbarhed og standardisering skal man fjerne variablerne. Og dem er der rigtig mange af. Især på den måde, alle andre håndterer farver. Så vi var modige og udviklede en række farver, der er helt enkle og ukomplicerede at anvende, – PureTone.

Vi kan nu ændre et trykkeris komplette spot-farvebibliotek på én til to dage i stedet for seks til 12 måneder! Og endnu vigtigere, ramme disse farver med en enkelt anilox med så lav volumen, at de også både kan trykke halvtone og øge hastigheden på grund af en lavere filmvægt. Den største fordel for kunden er øget oppetid, som vi har beregnet til en besparelse på mere end 1 million DKK pr. trykmaskine årligt – ofte mere end det samlede farveforbrug for et trykkeri. Vores budskab er, ikke at fokusere på prisen på farver, men omkostningerne ved at bruge dem!

En anden essentiel forbedring er procestryk. Flere og flere virksomheder har behov for at matche flexo med digital og digital med flexo, og udfordringen er, hvordan et processæt, der matcher to forskellige mål, kan opnå dette? Brugen af ISO processæt gør dette muligt, selvom de fleste flexotrykkere i øjeblikket ikke bruger kuløren som målestok for procestryk. Standardmålet er density (styrke), men alle andre trykprocesser bruger kulør og density som standard iht. ISO-systemet. Hvis et trykkeri både kører digital og flexo, giver brugen af samme den standard for procestryk-jobs, som kan gentages, når man skifter mellem UV-flexo og digital.

At fjerne farvevariablen i procestryk er en enorm forbedring, som mange virksomheder kan drage fordel af med det samme. Vi udviklede vores PureTone UV-flexo ISO-proces tilbage i 2017.

Vores PurePeel Peel and Read Release lak var endnu et højdepunkt og en kæmpe succes på markedet. For over et årti siden skabte kationiske lakker en masse problemer på trykkerierne, inklusive forurening af lakken og en masse spild, men der var ingen tilgængelige alternativer. Vi så muligheden for forbedringer og investerede i R&D for at udvikle den første Free Radikal UV-flexo Release Varnish nogensinde. Vi tog imod udfordringen om at gøre noget nyt og uprøvet, og vi har sat en ny industristandard for release-lakker til flerlagsetiketter.

Samtidig kunne vi se tilsvarende muligheder for at levere en løsning på UV-matlakker, som var kendt for at blive fede i kamre og farvekasser under mellemlange og lange trykjobs, og som krævede en høj gramvægt anilox for at overføre produktet.

Vi udviklede en række UV-matlakker, som i dag er en del af vores Pure Finish-portefølje, der ikke kun forbedrede trykkvaliteten, men også reducerede rengøring- og nedetid.

Den mindre anilox gav et meget lavere lakforbrug og en glattere finish med hurtigere hærdning og forbedret overtrykbarhed.

Vi var også utilfredse med det monopol, som nogle få producenter af metalpigmenter havde hos trykfarveproducenterne. Servicen levede ikke op til vores forventninger, så vi besluttede at udvikle og fremstille vores egne UV-metaltrykfarver. Jeg mener, vi stadig er den eneste trykfarveproducent, der gør det. Fordelen er, at vi har fuld kontrol over formlen, så derfor kan vi skræddersy til vores kunders behov og have bedre kontrol over forsyningskæden. Det har vist sig at være uvurderligt på nuværende tidspunkt.

Ink World: Hvad har været de mest markante ændringer inden for trykning, som du har været vidne til i løbet af de sidste to årtier?

Gary Seward: Flexotryk har udviklet sig markant i de sidste 20 år, og de største ændringer må være mangfoldigheden af de substrater, der nu anvendes, kompleksiteten af de jobs, der trykkes, samt digitaliseringen – ikke kun væksten på området digitaltryk, men også indførslen af digitaliseret farvestyring.

Med fokus på større variation og kortere trykjobs har betydelige fremskridt inden for trykpresseteknologien forbedret effektiviteten og kvaliteten, så man nu kan imødekomme de stadigt større markedskrav. High-definition print og nyudvikling inden for repro, farver, anilox og klichéteknologi har alt sammen bidraget til, at flexotrykindustrien har gjort store fremskridt.

Og det sofistikerede og komplekse tryk, som i dag kan opnås med flexo, konkurrerer bestemt med den kvalitet, der historisk kun har kunnet opnås i dybtryk eller offset. Vores største konkurrent er digitaltryk, så vi sigter efter at få flexo-effektiviteten så tæt på digitaltryk som muligt.

Ink World: Hvad er Pulse Roll Label Products’ tanker om fremtiden?

Gary Seward: 2021 var bestemt et interessant år med COVID, Brexit og de hidtil usete og vedvarende udfordringer i den globale forsyningskæde. På trods af de ekstraordinære omstændigheder befinder Pulse Roll Label Products sig fortsat i en fantastisk position. Vores centrale fokus i 2022 vil være at holde forsyningskæden i gang, og vi er fortsat forpligtet til at sikre kontinuitet i leverancerne til vores kunder. Vi forventer også, at efterspørgslen efter smartere produkter og løsninger, der sparer tid og reducerer spild, vil stige. Vi vil helt sikkert spille en aktiv rolle for at arbejde hen imod en mere bæredygtig fremtid.

Udgivet af Ink World Magazine Online: 6. januar 2022

Læs den originale artikel her